AaBinside til AaB-fans

Informationsarkitekur, målgrupper og personas

Navnet AaBinside er valgt af NORDJYSKE Medier. Det er valgt for at signalere den dybde og det indhold, der er i projektet. Navnet lægger sig op ad AaB-brandet. Det skaber genkendelighed for fans og brugere, mens -inside signalerer, at vi kommer tæt på og bagom klubben.

Vores projekt giver de hungrende AaB-fans en anderledes dækning af deres fodboldklub. Vi overrasker dem og giver dem de ting, de ikke ved, de gerne vil have – men som de snart ikke kan undvære. Vi differentierer os fra NORDJYSKEs normale dækning ved ændre denuværende prioriteringer. Prioriteringer der kan danne basis for et fremtidigt betalingssite om AaB hos NORDJYSKE.

AaBinside.dk var bygget op omkring NORDJYSKE Mediers daværende sidestruktur og CMS-system, som var meget rigid og i hovedrammen bundet op på et konstant flow af nyhedsartikler. Siderammens indhold kunne styres af NORDJYSKEs webmaster, og havde i AaB-ugen, der var vores kickstart på projektet, tre elementer: Klub 500 – et forsøg på at skaffe journalisterne Søren Olsson, Claus Jensen og Jeanett Schmidt 500 followers, en kalender over redaktionens ideer og planer, samt et twitterfeed på #AaBinside.

Disse elementer fungerede med svingende succes, og derfor valgte vi at droppe kalenderen og Klub 500, da de i vores reviderede koncept mistede deres relevans og aktualitet. Vi valgte at beholde sidebarens Twitter-feed som en indgang til dækningen på Twitter. Vi skar også meget ned på antallet af hashtags. Vi indsatte vores fankort som en fast indgang til at komme på kortet, da ideen under AaB-ugen blev meget populær. Ved at holde kortet oppe, kunne alle se resultaterne, og samtidig skrive sig selv ind.

Som et fast element på siden ville vi gerne have lavet links til de spillerprofiler, vi lavede. Her skulle det være muligt at klikke sig ind på hver enkelt spiller i truppen og se spillerens aktuelle form, læse historier om den enkelte spiller, se hans fødselsdato, kontraktudløb og lignende

NORDJYSKEs daværende system fremstod generelt meget gammeldags, og efter samtale med projektleder på NORDJYSKE, Michael Larsen, måtte vi sande, at der på det gamle site slet ikke blev brugt søgemaskineoptimering. Søgemaskiner ratede dog nordjyske.dk højt, da der tilgik en stor trafik til sitet, og med gode rubrikker og nøgleord i artiklerne var der god mulighed for at dukke op i en søgning på nyheder om AaB.

Formål og målgrupper

AaBinsides hovedformål er at give de mange AaB-fans en ekstra dimension i dækningen af AaB i forhold til hvad NORDJYSKE Medier hidtil har leveret – specifikt ved hjælp af en live kampdækning på mobilen. Som delmål vil projektet forsøge at skabe rum for dialog og diskussion på sociale medier – primært Twitter.

For at målrette indsatsen er det vigtigt at konkretisere de relevante målgrupper. Det gør vi ved at bruge en tilpasset udgave af John Shiples Information Architecture Tutorial

2. Prioriteret liste over målgrupper

Via brainstorm har vi fundet frem til denne liste over målgrupper og prioriteret dem efter vigtighed. Som fælles parameter er målgruppernes kendskab til AaB – et parameter, som også i høj grad adskiller grupperne fra hinanden.

1. AaB-fans, der bruger Twitter
1. Medlemmer af en AaB-fanfraktion

2. Sæsonkortholdere på NORDJYSKE Arena
2. Fans, der har smartphones
2. Fans, der følger AaB på TV til hver kamp
2. Udlandsfans

3. Fans, der tager til udebanekampe
3. Øvrige tilskuere på Spar Nord Tribunen (dem, der ikke synger kampen igennem)
3. Unge AaB-fans
3. Fodbold-fans på Twitter

4. Fans, der vil have en anderledes fodbolddækning
4. Nuværende brugere af NORDJYSKEs sportssite

5. AaB
5. Andre sportsmedier

3. Prioriteret liste over indholdselementer

Ud fra vores prioriterede målgrupper har vi fundet frem til en række indholdselementer, vi kunne ønske os at føre ud i livet. Nogle har kunnet lade sig gøre, mens andre ikke har været teknisk mulige at føre ud i livet. Her følger en prioriteret liste over indholdselementer baseret på vigtighed for målgrupper og væsentlighed i vores koncept.

1. Live kampdækning på mobilen
1. Live kampdækning på Twitter
1. Pauseanalyse med journalist
1. Alternativ kampreportage på Storify

2. Statistik under kampen
2. Spillerinterviews efter kampen
2. Videointerviews fra træning med andet fokus
2. Spillerprofiler med indeholdt formkurve
2. Udvidelse af spillerprofiler med unikt (personligt) indhold
2. Kortlægning af AaB-fans i verden

3. Videointerviews fra træning med kampfokus
3. #StadionService forud og efter kampen
3. Forinterview med tilskuer
3. Videointerview med NORDJYSKE-journalister om et aktuelt emne eller næste kamp
3. Forudsigelse af startopstilling ud fra vurdering af NORDJYSKE

4. Videosammendrag fra træning
4. Pauseanalyse af tilskuer
4. Kortlægning af Superliga-spillere på Twitter
4. Ugentlig spørgerunde hos fanfraktioner

5. Spilforslag
5. Opslagstavle for (store) AaB-fans til brug for planlægning, diskussion og debat
5. “Fodboldskole” – spillere viser tricks

4. Personas:

Hardcore-fan:
Er AaB’s mest trofaste fantype. Han tager med til alle kampe – ude og hjemme – og han kan ikke få nok information om AaB. Han har fulgt AaB i årevis og står på Spar Nord Tribunen på NORDJYSKE Arena. Han søger selv efter nyheder dagligt. Både på nyhedssites, AaB’s egen hjemmeside og nordjyske.dk.

Sæsonkortholderen:
Denne fan har sin faste plads på Nordjyske Arena formentlig gennem flere år, hvor han kender dem, der sidder omkring ham og har et fællesskab med dem. Han kommer for at støtte AaB, men ligeså meget for hyggens skyld sammen med vennerne og folkene på stadion.
Han er mildt interesseret i nyheder om AaB og henter primært sine informationer fra NORDJYSKE Stiftstidende og NORDJYSKE.dk

Sofafan:
Har ikke mulighed for at komme på Nordjyske Arena for at se sit hold. Har samme begejstring for AaB som hardcorefanen, men er flyttet fra Aalborg og har derfor ikke mulighed for at se kampene. Under kampen bruger han flittigt sin computer og mobil til at supplere tv-dækningen, så han hele tiden er opdateret på den seneste statistik om spillerne.

4.1 Scenarier
Hardcore-fanen:
Inden han går ud af døren:
– Han er har ikke undersøgt noget specielt, inden han går ud af døren. Han er som altid opdateret på alt, der handler om AaB.

På stadion:
– Hardcore-fanen sidder med mobilen i hånden for at få fingre i startopstillingen med det samme, den er tilgængelig på Twitter. Han læser vores optakts-tweets for at få en grundig optakt på stadion. Under kampen følger han med på Twitter og deltager selv aktivt i strømmen. Han stemmer på kampens spiller og følger pauseanalysen for at få analysen på stedet.

Sæsonkortholderen:
– Inden han går ud af døren:
Han har fået sin avis leveret om morgenen eller har været ude at købe den i kiosken. Her har han læst alle optaktsartiklerne fra NORDJYSKES journalister, så han føler sig godt rustet til snakken på Nordjyske Arena med vennerne. Alligevel tjekker han også NORDJYSKE.dk/sport for at se om der skulle være nogle sidste opdateringer.

– På Nordjyske Arena:
Her diskuterer han flittigt kampen sammen med enten vennerne, eller dem der sidder omkring ham. Han føler sig fint opdateret til at komme med sine egne holdninger til spillet, og bruger ikke mobilen under kampen.

Sofafan:
– Inden kampen:
Han ændrer ikke meget på sine daglige rutiner. Han er i forvejen opdateret på alt omkring AaB, så det bliver kun helt op til kampstart, at han intensiverer søgningen for sidste nyt. Her tager han også mobilen i brug.

– Under kampen:
Mens kampen kører på tv’et sidder han med computeren tændt, hvor han bruger Twitter og Facebook til at få en mere fyldig dækning af kampen. Han vil også selv poste meninger på de to sociale medier.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *